Ćwiczenia kształtujące i korekcyjne

Paweł Gałczyk

„Nic tak nie niszczy organizmu, jak długotrwała fizyczna bezczynność”
                                                                                                               Arystoteles

 

Gimnastyka korekcyjna jest częścią wychowania fizycznego i obowiązują w niej zasady metodyki wychowania fizycznego. Jednocześnie gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane tu ćwiczenia mają doprowadzić przede wszystkim do korekcji postawy ciała. To powoduje, że specyficzne są również zasady i metody stosowane w gimnastyce korekcyjnej.

Rozwój psychiczny dziecka w wieku przedszkolnym jest ściśle związany z jego rozwojem fizycznym, rozwojem działalności, rozwojem kontaktów społecznych. Istotną rolę w rozwoju dziecka oprócz osobistego doświadczenia odgrywa również naśladownictwo, które sprzyja wytwarzaniu się związków czasowych przy powtarzaniu słów i naśladowaniu czynności dorosłego. Dlatego  też postanowiłem  nie ograniczać się tylko do korekcji wad (gdyż te w wieku przedszkolnym często bywają naturalne), ale wzbogacić je do ćwiczeń kształtujących prawidłowy ruch. Dziecko uczy się przede wszystkim z podglądania dorosłych, dlatego moim celem jest pokazanie prawidłowości ruchu, co wpłynie na jego poprawny rozwój fizyczny.

Każdy kolejny etap nauczania w którym znajduje się dziecko stawia przed nim również wyzwanie – zaprezentowania się jaki jestem w porównaniu z innymi, czy potrafię poprawnie wykonać  i odwzorować podstawowe elementy ruchu?  Jeżeli tak, czuje się nie tylko przygotowany fizycznie, ale również emocjonalnie. Pracując kilka lat z dziećmi w różnym wieku od 2 do 16 lat wiem jak ważna jest dla nich sprawność ruchowa i stawiam sobie za zadanie przygotowanie Ich w jak najlepszym stopniu do osiągnięcia tego celu.

Plan pracy:

  1. Ćwiczenia kształtujące ogólnorozwojowe (prawidłowa postawa ciała, krążenia ramion,  zmienność ruchu, ćwiczenia równoważne, sprawność manualna – chwytność, ćwiczenia skoczne).
  2. Ćwiczenia korekcyjne (po określeniu wad) z wykorzystaniem przyborów.
  3. Gry i zabawy korekcyjne.
  4. Ćwiczenia w parach uczące współpracy.

Pozdrawiam i służę pomocą:

mgr Paweł Gałczyk