Język Migowy

Język migowy to umowne gesty, które pomagają porozumieć się ludziom z niedosłuchem oraz osobom słyszącym z ludźmi z niedosłuchem. Ucząc dzieci słyszące języka migowego sprawiamy, iż wokół nas zanikają bariery, które są podstawową przyczyną braku tolerancji. Idąc wraz z metodą Montessori, która przekazuje wartości ku pokojowi na świecie, ważne jest to, by zmniejszać poziom nietolerancji i doprowadzić do tego, by dzieci chciały tworzyć świat bez barier.

 

Zajęcia z języka migowego mają na celu:

  • poszerzenie świadomości językowej ucznia,

  • nabywanie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności potrzebnych w nauce szkolnej i w codziennym życiu, takich jak:

  • sprawność rąk i palców,

  • dobra koordynacja wzrokowo- ruchowa,

  • spostrzegawczość,

  • wyobraźnia przestrzenna,

  • świadomość ciała i przestrzeni,

  • umiejętność koncentracji uwagi,

  • pamięć wzrokowa i ruchowa,

  • umiejętność naśladowania,

  • zdolność kojarzenia.

Zajęcia ponadto:

  • wspomagają rozwój intelektualny dziecka,

  • rozwijają kreatywność,

  • kształtują zdolności konwersacji,

  • wspomagają rozwój kompetencji społecznych,

  • uczą tolerancji i otwartości w stosunku do ludzi niepełnosprawnych,

  • rozwijają umiejętność logicznego myślenia oraz umysłową elastyczność.

Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi:

  • ćwiczenia praktyczne,

  • gry, zabawy ruchowe i psychologiczne,

  • zabawy muzyczno – ruchowe, w tym śpiewanie piosenek,

  • rysowanie,

  • scenki i przedstawienia pantomimiczne i z wykorzystaniem języka migowego,

  • scenki sytuacyjne,

  • ćwiczenia relaksacyjne i wyciszające,

  • pokaz i prezentacja,

  • rozmowa.

Ze swojej strony dokładam wszelkich starań, by Państwa dzieci w przyszłości nie bały się osób niepełnosprawnych i w pełni je akceptowały. Wszystkich Rodziców zapraszam do wspólnej zabawy z dzieckiem – niech to Ono stanie się Waszym nauczycielem języka migowego.

Ewa Pater