Język Niemiecki

„Należy korzystać ze wszystkich środków,

aby wychować dziecko otwarte na świat, który je otacza.

Jednym z nich jest uczenie języków obcych”.

Rachel Cohen

 

 

Immersja, czyli „zanurzenie” w języku obcym

 

Zapewne nie jeden raz zauważyli Państwo, jak szybko uczą się języka obcego osoby, które wyjechały za granicę. Nawet, kiedy wyjechały bez większej znajomości języka docelowego. W takich warunkach uczą się lepiej dorośli, a jeszcze szybciej dzieci. Dlaczego tak jest? Dlatego, że nagle ten język otacza ich z każdej strony, obecny jest na ulicy, w mediach, w sklepach, w urzędach, w przedszkolu i w pracy. Te osoby są intensywnie zanurzone w języku obcym. Otrzymują tak ogromną ilość powtarzalnych bodźców sytuacyjnych wymagających komunikacji, że nie mogą się go nie nauczyć.

Podobnie funkcjonuje metoda immersji – „zanurzenia” w języku obcym, która została stworzona w Kanadzie w latach 60-tych XX wieku, gdzie odniosła ogromny sukces. Metoda immersji jest najbardziej polecaną metodą nauczania języka obcego we wczesnej edukacji dzieci oraz jedną z najbardziej sprawdzonych metod i stosowaną również z powodzeniem w Ameryce Północnej, Australii, i w Europie (kraje skandynawskie, Francja, Hiszpania, Niemcy: Saarland i język francuski, Schleswig-Holstein i Hamburg z językiem duńskim). Używając tej metody, „zanurzając” dzieci w języku obcym, zauważono gotowość do nawiązania kontaktu i chęć uczestnictwa w interakcji językowej oraz swobodę w mówieniu w języku obcym, a także łatwiejsze uczenie się kolejnego języka obcego. Metodę immersji językowej stosujemy w pracy z grupą Niebieską, ponieważ na co dzień jestem nauczycielem wychowania przedszkolnego właśnie w tej grupie.

Dzieci z dwóch pozostałych grup – Zielonej i Złotej zajęcia z języka niemieckiego mają w naszym przedszkolu trzy razy w tygodniu.

Łącząc pozdrowienia: Joanna Szczygieł

 

Netografia:

Falkiewicz-Szult M., Immersja, czyli zanurzenie w języku obcym. Model organizacyjny do adaptacji bilingualnego kształcenia w przedszkolu.